Voorwoord 4 februari 2024

januari 31, 2024

Voorwoord 4 februari 2024

Luisteren
Afgelopen zondag hadden we een doopdienst in de Oude kerk van Maasland. Voor mij persoonlijk
had die dienst een ongedacht staartje. Ik word nu overstelpt met reclame voor luiers. Wat er mis is
gegaan, weet ik niet. Doorgaans weiger ik alle cookies op de webpagina’s die ik bezoek. En Facebook
durf ik al weken niet meer te openen vanwege de overvloed aan reclame die dan op mij afkomt.
Maar er is blijkbaar toch iets tussendoor geglipt.
Waarom deze reclamecampagne mij tot de doelgroep rekent, weet ik niet. Ik geef toe dat ik in de
doopgesprekken met ouders ook wel eens niet religieuze zaken benoem, maar het adviseren van een
bepaald merk luiers reken ik niet tot mijn taak.
Als theologisch geïnteresseerde kwam er bij mij nog een vraag boven. Waarom denken deze
reclameverkopers bij een doop aan een zuigeling? Zeker in Amerika zijn veel aanhangers van de
volwassendoop. Zit mijn calvinistische achtergrond in het profiel van Google? Of zit daar de
normatieve gedachte van kunstmatige intelligentie achter? Met andere woorden, is AI ook een
voorstander van de zuigelingendoop? Zouden dadelijk alle jonge ouders op hun scherm een
herinnering krijgen dat hun kind nog gedoopt moet worden?
De wereld is voor mij vol raadsels. Ondertussen blijf ik dromen van een wereld waarin mensen naar
elkaar luisteren. Wat beweegt die ander en wat doet dit met mij? De gedachte dat iemand gekend is
als we zijn profiel weten, maakt mij niet blij. Dan krijgen vooroordelen wel een hele smalle basis.
ds. Wim de Ruyter 

Meer berichten