Voorwoord

oktober 8, 2025

Voorwoord

Worstelen
Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag
aanbrak. … De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. Daarop zei hij:
‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen
gestreden en je hebt gewonnen.’
Genesis 32 : 25 en 28-29

In onze tijd zijn we wat ontwend geraakt om achter de dingen te kijken. Het is
makkelijk als het eten in een maaltijdbox wordt afgeleverd. Software wordt nog maar
ten dele beoordeeld op de mogelijkheden van het pakket, vaak lijkt het
gebruikersgemak het belangrijkste verkoopcriterium. In deze verkiezingstijd zien we
ook dat moeilijke maatschappelijke onderwerpen worden teruggebracht tot een paar
populaire slogans. Dat alles zijn prijs heeft, wordt zelden benoemd. Maar wie populaire
maatregelen bekostigt door het laten oplopen van de staatsschuld, neemt natuurlijk wel
een hypotheek op de toekomst.
Vereenvoudiging en popularisering blijkt een trend van deze tijd te zijn. Zelfs de kerk lijkt
zich daar niet aan te kunnen onttrekken. Verhalen moeten direct te begrijpen zijn. Bij een
lichamelijke kwaal moet geloof direct tot genezing leiden. Of het geloof moet bijdragen aan
mijn materiële vermogen. Het welvaartsevangelie, zo populair onder de aanhangers van
Donald Trump, is ook in Nederland in opmars. Wie tegenwoordig nog gelooft, krijgt daar wel
graag een voordeelpas bij.
Het is nog niet zolang geleden dat een predikant kon zeggen dat je in het geloof vrede met
God vond. Maar over die buitenissigheid zal ik het maar niet meer hebben. Dat komt uit een
wereld die (helaas) voorbij is.

Toch is de wereld ook weer niet zoveel veranderd. Wie nadenkt, stuit nog steeds op
onoplosbare problemen. Er zijn vragen die blijven en waarop je nooit een antwoord zal
vinden. In de Bijbel is voor het onoplosbare heel veel aandacht. We worden meegenomen in
vragen die leiden tot een levenslange zoektocht. Soms leren we daarbij niet meer dan die
vragen een plaats in ons leven te geven zodat ze niet meer zo’n pijn doen.
Genesis 32 is deel van een langdurig verhaal over de aartsvaders. Het is een verhaal met veel
losse eindjes. In het verhaal meende Jacob rechten te hebben. En hij was vast besloten die
rechten op te eisen. Maar op zijn weg kwam hij God zelf tegen. Het leidde zelfs tot een
worsteling met God. In het verhaal wordt het heel beeldend beschreven. Maar je zou hier ook
een spirituele worsteling in kunnen herkennen. Ik wil dat God mijn leed ziet. HEER, geeft
antwoord als ik tot U roep.
Niet elk antwoord van God zal het probleem zelf wegnemen. Dat was zelfs de ervaring van de
heilige apostel Paulus. Zo schrijft hij in 2 Korintiërs 12: 7- 9: ‘Om te verhinderen dat ik
mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een
engel van Satan. Ik heb de Heer driemaal gesmeekt ervoor te zorgen dat hij bij me wegging.
Zijn antwoord was: ‘Je hebt genoeg aan mijn genade, want mijn kracht openbaart zich juist
ten volle wanneer iemand zwak is.’’ De apostel moest het doen met een geloof zonder
voordeelpas. Je kunt het je niet meer voorstellen.

ds. Wim de Ruyter

Meer berichten

Groene Kerk, Groen Geloven

Groene Kerk, Groen Geloven

Op moment van schrijven, is de expositie ‘Heel de Aarde, beeldend bewogen met de Schepping’, georganiseerd door Groene...

Lees meer