Preek van 6 oktober Oude Kerk

oktober 9, 2024

Preek van 6 oktober Oude Kerk

Lezing uit het Oude Testament naar Psalm 110 (bewerking Huub Oosterhuis)
Woord van God-Ik-zal:
Zit aan mijn rechterhand.
Heden ben jij geboren
uit de schoot van het licht
om te zijn tot zegen
alle volken der aarde.
Ooit in mijn Zonnelichtstad
zal jij tronen deemoedig
wanneer de laatste vijand
neerligt aan je voeten.
Dan zal het eindelijk vrede
‘alles-voor-allen’ zijn:
en jij, nieuwe Melchisédek,
gaat rond met brood en wijn.
Ik droomde: Hij sprak tot míj,
ík was voor eeuwig geboren
om tot zegen te zijn
blinden, doven en doden.
Zoals geschreven staat.
Ontwaakt in het holst van de nacht
zoek ik mijn weg, schoorvoetend
drinkend uit donkere bronnen
hef ik mijn hoofd naar het licht.

Lezing Matteüs 22, 41-46
Verkondiging: Die rondgaat met brood en wijn

Geliefde broeders en zusters van onze Heer Jezus Christus, gemeente,
In de oudste straatjes van Den Haag, Juffrouw Idastraat, Molenstraat en oude Molstraat zijn
nog schuilkerken. Daar zag ik de bij statie van de Heilige Jacobus in de muur een steen
gemetseld met de afbeelding van Melchisedek.
En Melchisedek, de koning van Salem, liet brood en wijn brengen. Hij was een priester van
God, de Allerhoogste, Genesis 14,18

Ik werd wel nieuwsgierig naar de betekenis van Melchisedek. Om te beginnen komt de naam
Melchisedek in de hele bijbel 12 keer voor.
In de wiskunde is 12 een hoog samengesteld getal. Wiskundig gezien en volgens de
natuurwetenschappen is de schepping dan ook hoog samengesteld.
Het is de sterkste wind in schaal van Beaufort – orkaankracht.
12 is het atoomnummer van magnesium ( biologische rol van chlorophyl in de fotosynthese) –
laat de plantjes groeien die zuurstof geven. Zo volmaakt zit de schepping in elkaar.
In de bijbel had Jacob 12 zonen, de 12 stammen van Israël, Jezus had 12 discipelen. In het
boek Jona wordt 12 als getal van de volmaaktheid beschreven.
In de christelijke leer zijn de getallen 3 en 4 heilig. Dus de som 7 is extra heilig, maar wat als
je 3 en 4 vermenigvuldigt? Dan moet die betekenis van Melchisedek wel heel bijzonder zijn
als hij twaalf keer in de bijbel wordt genoemd. Maar wat heeft Melchisedek ons te vertellen?
In Matteüs 22, 41-46 Lezen wij dat de Farizeeën vragen naar wie de Messias is en Jezus,
zoon van David verwijst naar Melchisedek in psalm 110:
vs.44 “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden
onder je voeten heb gelegd.’”
Daar hoort een stukje geschiedenis over Melchisedek bij.
Toen Abram terugkwam uit Egypte – waar hij vanwege hongersnood verbleef- wachtte de
koning van Sodom hem op want die wilde blijkbaar niet dat Abram met zijn hele buit naar
Mamre zou trekken. Voordat het tot een conflict kon komen trad de koning van Salem
tussenbeide. Salem betekent ‘vrede’. Jeru-salem. Het is Melchisedek die met brood en wijn
tussenbeide komt. De koning van Sodom kan geen geweld meer gebruiken. Wat nu zo
bijzonder is, is dat Melchisedek Koning en Priester in één persoon is. Hij is priester volgens
de zeven Noachitische wetten allang vóórdat Mozes de wetten ontvangen heeft. Die
Noachitische wetten zijn voor alle mensen, van alle tijden, gegeven door God toen Hij met
Noach een nieuw begin maakte.
Toen Melchisedek tussen beide kwam had Abram al wel de belofte van de Heer ontvangen.
Gods geschiedenis met Israël is begonnen bij Abram. Het verbond dat God gesloten heeft met
Abram is voor eeuwig. Een contract kunnen wij verbreken, maar een verbond van God uit
niet. God heeft beloofd:
1. Ik zal zegenen wie u zegent en vloeken wie u vloekt
2. Ik zal je maken tot een groot volk, ontelbaar als de sterren aan de nachtelijke hemel
3. In u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.

4. Ik zal je dit land geven tot een eeuwige bezitting. ( Gen. 12; 17, 7-8; Deuteronomium 11,
24)
Maar van al deze mooie beloften ziet Abram nog niets. Wat zien wij er van, van die beloften?
Het Joodse jaar is 5784. Volgens de getalswaarden betekent dit: blootleggen of wakker
maken. Dit is wat nu gebeurt: de wereld wordt wakker geschud. Ik hoef u niets te vertellen.
Kop van de krant gisteren: Antisemitisme neemt fors toe op straat en online. Dit is niet alleen
het nieuws van gisteren. Al sinds de beloften aan Abram realiteit worden probeert ‘de wereld’
de Joden te vernietigen.
Ook wij moeten wakker gemaakt worden. Ook in de christelijke gemeenten moeten wij het
over Israël hebben. Dat kan niet anders want de Here onze God wil door ons gekend worden
als de God van Israël. En Jezus Christus was een Jood – onze Heiland en de hoop voor de
wereld – is de vervulling van de beloften die aan Israël gegeven zijn.
Als Protestantse Gemeente zijn we onopgeefbaar met Israël verbonden, door Jezus letterlijk
‘ingelijfd’ in de 12 stammen van Israël. Dat zegt de kerkorde van de Protestantse Kerk in
Nederland. Dit betekent niet dat wij goed praten wat Israël doet. Zeker niet wat leiders in
machtsmisbruik en eerwraak uitvoeren. Opnieuw gaat de geschiedenis een donkere kant op.
Wat wij zien treft alle slachtoffers in alle landen. Opnieuw is dit piepkleine land centrum van
wereldhandelen. De daden van Israël en omringende landen doet de wereld op grondvesten
schudden die vele onschuldige mensen tot traumatische slachtoffers maakt.
Maar laten wij niet vergeten dat morgen, 7 oktober, het een jaar geleden is dat Israël opnieuw
op sluwe wijze onverwacht is aangevallen.
Wat blijft is dat de Here God Israëls God is en zal zijn. ( Jes. 55: 8 mijn plannen zijn niet jullie
plannen en jullie wegen zijn nieet mijn wegen – spreekt de Heer). Maar wát een geschiedenis!
Laten wij leven vanuit het evangelie dat ons allen aanspreekt: ga in het Licht leven, als
mensen van de opstanding. Laten wij zó Psalm 110 lezen: Hij die rondging met brood en wijn.
En als dan de Farizeeën kritisch vragen wie dan de Messias is, is Jezus er helemaal klaar mee!
Jezus verwijst naar Psalm 110, want die kennen de Farizeeën en Schriftgeleerden maar al te
goed. Dan wordt het heel stil.
In deze psalm wordt iemand een ereplaats aangeboden: nota bene aan de rechterhand van de
Eeuwige. Hoger kun je niet komen! En als dan ook nog gezegd wordt dat je vijanden
vernederd zullen worden, zodat ze neerliggen aan je voeten…De persoon om wie het hier gaat
zal Koningszoon zijn. Bovendien: iemand die met priesterlijke waardigheid zal zijn bekleed.
En dan niet zomaar een priester, nee, volgens de orde van Melchisedek. Niet één koning van

Israël heeft ten volle kunnen beantwoorden aan het beeld dat van deze Messiaanse vorst wordt
geschetst. Melchisedek, de koning en priester van God. Hij staat met brood en wijn in dienst
van de vrede.
U voelt wel aan wat Jezus doet. Hij laat die mannen die voor godgeleerden spelen eens in de
spiegel naar zichzelf kijken. “Wie denken júllie wel dat IK-BEN” Ze blijven zwijgen…
Jezus, niet zomaar een Koning, maar de Koning der koningen, de gekruisigde en opgestane,
die de laatste vijand, die duivelse grootmacht, doet neerliggen aan je voeten.
Wie is de vijand? De vijand van het kleine Israël, temidden van de grootmachten- tot aan de
dag van vandaag.
De vijand van de kwetsbare mensen in onze samenleving met pijn en gemis, die zo veel zorg
nodig hebben en slechts door een dun wandje van de strenge bittere dood gescheiden zijn. De
dood als grootste en laatste vijand.
De vijand die met angst de mens bang maakt, dat het verschrikkelijke wat gebeurd is nog eens
zal gebeuren. De vijand regeert als angst, angst voor de cultuur, angst voor zelfstandig
denken, angst voor openheid, voor seksualiteit, voor statusverlies. En jongeren op zoek naar
een eigen gestalte van geloven haken af. De vijand als de angst voor theologen en kerkvorsten
die nog steeds beweren dat je moet boeten voor je zonden en zal branden in de hel omdat de
hemel niet voor jou is. Die angst regeert met zo veel macht dat de vreugde van het evangelie,
de blijde boodschap ten onder lijkt te gaan en mensen ervoor weglopen. De angst dat je er niet
komt in de nieuwe stad Jeruzalem. Gods genade is de enige remedie tegen angst. Hij doet de
vijand neerliggen aan je voeten.
“Beleid” van God?? Wanneer Farizeeën en Schriftgeleerden ( als vijand van Jezus) hem niet
veroordeeld hadden en Jezus niet gestorven en begraven zou zijn – niet opgestaan – zou Hij
niet onze Redder kunnen zijn.
Jezus, Redder, betekent Zijn naam. Hij redt jou van angst en dood. Tegelijk is Jezus de
gezalfde, de Messias, de hoogste priester van alle priesters die zelf is rondgegaan met
brood en wijn – omdat Hij zijn lichaam heeft gegeven en zijn bloed voor onze zonden is
vergoten om tot zegen te zijn, genade voor al zijn zonen en dochters.
Laten wij in Jezus’ naam leren zien! Niet met onze ogen, maar zien met het hart.
Jezus die in de orde van Melchisedek rondging met brood en wijn, die als koning en priester
van vrede de oorlog voorkwam. Jezus deelde brood en wijn, toen aan zijn leerlingen, vandaag
aan ons.

Straks ziet u dat de diakenen, dat betekent: die in de dienst van God staan, eerst brood en wijn
ontvangen. Pas als je ontvangen hebt kan je delen. Zoals je in brood en wijn Zijn liefde,
genade en vrede mag ontvangen, zo mag je dit ook delen.
Het kruis van Jezus Messias overschaduwt jou en wijst je de weg naar het leven in Licht en
Liefde. En als je het even niet meer weet….Leg jouw hand in die van de priesterkoning. Zo
komt de verbinding tot stand – met God en met de mensen.
Hoe mooi als zo vanuit deze gemeente de wereldvrede tot stand komt. Al is het dat je als
inwoner van Gods Koninkrijk aan de ander je vertrouwen geeft, liefde, je wijsheid, van je
begrip, je zal zien dat ‘geven’ onuitsprekelijke vreugde en geluk met zich meebrengt. Het is
geen eenvoudige weg, maar je kunt met een gerust hart geloven dat de stad van de vrede, het
nieuwe Jeruzalem, badend in het Licht wacht op jou – omdat Jezus, Hoge priesterkoning
rondging met brood en met wijn.
Amen.

Ds. Rianne Noordzij

Meer berichten

Koffiedrinken

Koffiedrinken

KOFFIEDRINKEN op elke 3e woensdagochtend van de maand Op elke derde woensdagochtend van de maand kunt u in de Oude...

Lees meer