Groene Kerk – Groen Geloven – Voeding

september 26, 2022

Groene Kerk – Groen Geloven – Voeding

“Het doel van GroeneKerken is om geloofsgemeenschappen (zoals in Maasland), vanuit hun identiteit te helpen een zichtbare, positieve rol te spelen in de noodzakelijke maatschappelijke transitie naar een duurzame en rechtvaardige samenleving. Onze wens is dat kerken aandacht besteden aan rentmeesterschap en zorg voor de aarde in de Bijbel en van daaruit zich zullen inzetten voor het verkleinen van de voetafdruk van de kerk en haar leden, geholpen door de tips en informatie…”

www.groenekerken.nl

Maar hoe dan?
In het vorige nummer heb je onze eerste Maaslands Groene tegels kunnen zien. Was het je opgevallen en wat vind je er van? Wij hopen dat het inspireert. Vanaf nu treft u maandelijks deze nieuwe rubriek aan onder het motto: “De beste leraren zijn degene die je laten zien waar te kijken, maar niet vertellen wat te zien”.

Duurzaam eten & drinken
Over onze voeding valt veel te zeggen. Enerzijds gaat het over het effect ervan op onze gezondheid. Anderzijds gaat het over wat er nodig is om ons van voeding te voorzien en daarmee de nog altijd groeiende wereldbevolking. Een enorme opgave. Van de vier grootste sectoren (voedsel, spullen, huis en vervoer) heeft voedsel de grootste impact op de Schepping. Dit is belangrijke informatie, want je dieet is dus je meest krachtige gereedschap om te verduurzamen. Tegelijkertijd is het een complex én gevoelig onderwerp, misschien wel het meest ingewikkeld van de vier. Gemakshalve is ‘biologisch, regionaal en seizoensgebonden’ een goede eerste formule voor duurzaam boodschappen doen. Probeer dus bijvoorbeeld na te gaan waar ons eten vandaan komt.

Praktische tip: Limoen met het vliegtuig? Citroenen over de weg!
Exotische vruchten zijn populairder dan ooit. Sommige stukken fruit hebben echter duizenden vliegkilometers achter de rug voordat ze worden opgegeten. Net zoals mango’s, bananen en ananas komen limoenen van overzee. Het rijpe exotische fruit in de winkelschappen zou meer vitamines bevatten omdat het rijp wordt geoogst. Dit is allesbehalve gezond voor het klimaat. Een kilo ingevlogen limoenen uit Zuid-Amerika veroorzaakt 15,1 kg CO2. De CO2 ­voetafdruk van een kilo per schip vervoerde limoenen is 0,6 kg.

Citrusvruchten uit Europa hebben een relatief goede CO 2 ­voetafdruk. Maar niet alles is overal verkrijgbaar. Dan volstaat een alternatief vaak ook. Europese citroenen kunnen limoenen best vervangen. Citroenen bevatten bovendien meer vitamine C en kalium en blijven langer vers dan limoenen. Als ze op een donkere en niet te warme plaats worden bewaard, blijven ze vier tot acht weken goed. Citroenen die op een plantage in Spanje worden geteeld en per vrachtwagen worden vervoerd, hebben per kilo een voetafdruk van ongeveer 0,4 kg CO2.

Tip: ontdek jouw persoonlijke verborgen impact op de planeet

Heeft u vorige maand met de test al inzicht gekregen in uw ‘Verborgen Impact’? Nee? Breng alsnog jouw eigen impact top 10 in kaart en ontdek waar jij het beste mee aan de slag kunt gaan om effectief te verduurzamen. Doe de test op: https://www.mijnverborgenimpact.nl/ En verbaas en help uzelf! We vinden het leuk als je de uitkomst met ons deelt via mbuys@dds.nl of in de kerkapp. Ook als u vragen of opmerkingen heeft over deze rubriek, neem dan contact met ons op!

De groep ‘Groene kerk, groen geloven’.

Meer berichten